Annons Kamstrup 2024

Under tågstoppet på 78 timmar behövde dagvattenledningen under järnvägen komma på plats.

Sundsvall bygger om nätet

Cirkulation 8/18

Mittsverige Vatten och Avfall har under de senaste åren ­arbetat med en mycket omfattande förnyelse av VA-ledningskapaciteten tvärs igenom centrala Sundsvall. I mitten av ­oktober var det dags för en borrning under järnvägen. På 78 timmar skulle en ny 1 400 mm dagvattenledning vara klar.

Text/Erik Winnfors Wannberg

Arbetet med ledningsförnyelsen i ­centrala Sundsvall är uppdelad i tre etapper. Gamla slitna ledningar ersätts helt i vissa fall, såväl dag­vatten som spill- och dricksvatten berörs.

– Att vi gör detta just nu har bland annat att göra med att Trafikverket bygger om motorvägen genom stan. Det går ju inte att de bygger om, lämnar över sina områden och så kommer vi efteråt och börjar om, säger projektledaren Peter Nylén på Mittsverige Vatten och Avfall.

I december 2014 invigdes den nya högbron över Sundsvallsbukten, en del av en två mil lång väg­sträckning för E4 vid Sundsvall. Efter detta så har det varit en lite proppen-ur-effekt på utvecklingsarbetet i staden.

– Det är ett jäkla drag i stan just nu. Nya bostäder i inre hamnen, nya bostäder vid Norra kajen, E14 ska byggas om, gamla järnvägsstationen med resecentrum ska också byggas om nästa år, allt på en gång, säger Peter Nylén.

Det var i februari 2017 som Mittsverige Vatten och Avfall kunde inleda den första etappen av ledningsförnyelsen i centrala Sundsvall.

– Det innebar att vi startade ner mot vattnet vid Sjögatan och skulle gå upp mot Köpmangatan. Vi tog med oss spillvattenledning, 1 000 mm, en dagvattenledning, 1 200 mm, en dagvattenledning, 1 400 mm, en vatten, 200 mm och slutligen vår huvudvattenledning som är 560 mm. Det var väldigt många ledningar i graven, säger Peter Nylén.

Som VA-projekt så var storleken på den inledande etappen alltså riktigt rejäl. I schakten låg lite gamla ledningar men många gamla betongledningar ligger utanför och skulle ersättas helt.

– Då hade vi en dagöppning som var 21 meter bred med slänter och allt, minns Peter Nylén.

Genom att stänga av två av fyra filer i taget på den gamla motorvägen genom Sundsvall, idag väg 562, så kunde de stora dagvattenledningarna föras ut och genom kajen vid den inre delen av Sundsvallsfjärden.

– Nu gick mycket trafik genom stan även när vi var där och grävde, trots den nya bron, men med planering, rätt avstängningar och rätt information så funkar det. Det kräver lång tidsplanering, säger Peter Nylén.

Väl uppe vid Köpmangatan som går längst med Sundsvalls gamla centrum Stenstadens södra sida avslutades den första etappen. Spilledningen kan då hantera centrala stan framöver, och även den mindre av de två dagvattenledningarna hade slutpunkt där. Etappen pågick fram till sommaren 2018.

Huvudvattenledningen, som gick med i samma arbete, har borrats under väg 562 och ska så småningom sammanlänkas med ett av Sundsvalls tre vattenverk, Nolby.

– Vi ska binda ihop våra tre stora vattenverk, Wifsta, Nolby och Grönsta. Vattenledningen ska om några år in i en tryckstegringskammare som är under projektering.

Etapp två var från början tänkt att vara den avslutande delen i bygget men en gammal bro skulle sätta käppar i hjulet och utöka arbetet med den stora 1 400 mm dagvattenledningen till en tredje etapp.

– Först hade vi tänkt oss att borra oss under Köpmangatan och sedan borra oss vidare under järnvägen men när vi provborrade under Köpmangatan så slog borren av österut. Vi borrade in i någonting som vi inte vet vad det var, berättar Peter Nylén.

En möjlighet är att det är resterna av en gammal bilbro som gått över en nu nedlagd järnvägssträckning.

– Förr i tiden gick det en järnväg där och just där vi försökte gick det en bro över järnvägen. Det kan möjligtvis vara så att landfästena för den bron finns kvar, på den tiden fyllde man ju bara igen, förklarar Peter Nylén.

Annons Alnarp Cleanwater Alnarp Cleanwater

I slutänden innebar det att Mittsverige Vatten och Avfall inte vågade sätta igång en såpass stor borrning för en dagvattenledning under en trafikerad väg, utan att veta att det är fritt under. Istället öppnade sig en helt ny möjlighet. Trafikverket bygger om väg 562 med start våren 2019. Nära där Mittsverige Vatten och Avfall vill under med dagvattenledningen ligger en gångtunnel under Köpmangatan som ska fyllas igen. Nu avvaktar man med en tredje etapp där dagvattenledningen kommer att läggas i den gamla gångtunneln som sedan fylls igen.

– Där hade vi lite flyt faktiskt, konstaterar Peter Nylén.

Istället har man nu fortsatt med den andra etappen på andra sidan gångtunneln, i väntan på att kunna ansluta den sista mellandelen i vår. Först grävdes det fram till den norr/södergående Nybrogatan där spårtrasslet vid Sundsvalls centralstation övergått i ett par dubbelspår. Där anlades en stor borrgrop med en dagöppning på 31 x 16 meter. En mottagargrop anlades på andra sidan järnvägsövergången på Nybrogatan.

– Vi hade planerat i nästan ett år för att kunna genomföra den här augerborrningen i vecka 42. Vi utnyttjade tågstoppet som Trafikverket hade planerat från torsdagen 18 oktober klockan 12 och som slutade på måndagen 22 oktober klockan 03. Vi hade gjort en tidplan per timme så att alla visste vad de skulle göra, berättar Peter Nylén.

Först gjordes augerborrningen, där en spiralformad skruvborr roteras och pressas in i marken inuti ett skyddsrör. Samtidigt som borrhuvudet rör sig framåt, skruvas det material som borrats loss bakåt i röret.

– Det gick naturligtvis inte klockrent allting. Sju-åtta meter in i vallen stötte vi på en sten och blev tvungna att skära av röret och gå in och bila bort stenen för att kunna fortsätta arbetet. Det är ju en process som tar många timmar men man stöter alltid på någon patrull. Den här gången var det en sten som vi inte kunde förutspå, säger Peter Nylén.

Efter att borrningen var klar och skyddsröret placerat under banvallen så tog en annan entreprenör vid för att göra en strumpinfodring av röret med ett flexibelt foder. Stålröret är 27 meter långt men strumpningen går 30 meter vilket innebär att en och en halv meter går utanför skyddsröret på var sida. Där ansluts dagvattenledningen i PE-material med en specialkoppling.

– Det innebär att vi får en plastinfodring som skyddar vattnet från att enbart gå genom skyddsröret av stål, förklarar Peter Nylén.

Dagvattenledningar sluts sedan samman i specialtillverkade brunnar.

En viktig anledning till förnyelsearbetena är de nya klimatkraven.

– Det ska ju regna mer under kortare perioder i framtiden så vi har dimensionerat efter nya dimensioneringskrav som kom 2016. Sedan måste vi även avlasta det gamla systemet som är av äldre modell, säger Peter Nylén.

Det finns också en medvetenhet om att en del dagvatten kan komma att behöva renas.

– I dagvattenprojekten är det alltid en dialog med miljökontoret om eventuell rening och såna saker. När Trafikverket lägger sina nya dagvattenledningar vid ombyggnationen av gamla motorvägen så kan det behövas rening innan det dagvattnet kopplas på till oss. Det är många såna utredningar som görs vid sidan om för att få ihop helheten, säger Peter Nylén.

Han påpekar också att det inte finns så stora ytor att tillgå i staden som man skulle vilja, för att arbeta med till exempel sedimenteringsdammar. Sundsvalls stadskärna heter inte Stenstaden för inte.

– Då får vi hitta mindre utrymmeskrävande lösningar. Det gäller att man går med de här frågorna om rening och liknande parallellt. Det har vi grupper som arbetar med och driver en ständig dialog, säger Peter Nylén.

När de tre etapperna väl är klara under nästa år så kommer ett schakt att tas upp i Södra Järnvägsgatan som går parallellt med järnvägen, för att den befintliga dagvattenledningen söderifrån där ska kunna kopplas om till den nya brunnen. Först då matas det på med full funktion för den nya ledningsdragningen genom centrala staden där vattnet leds ut i Sundsvallsbukten.

– Vissa gamla delar, de som gått parallellt i våra schakt, tas bort. Sedan finns det gamla ledningar som fungerar fortfarande men de är ju nu avlastade i och med detta, de ligger där de ligger, säger Peter Nylén.

Erfarenheterna från projektet visar på två viktiga saker, enligt projektledaren. Dels är det vikten av en långsträckt tidsplanering och dels är det hur viktigt informationsarbetet är. Det gäller näringsidkare, närboende, Trafikverket, trafikanter och andra berörda. Ett arbete under flera år av den här storleksordningen påverkar väldigt många och det är helt avgörande att det går att hitta bra lösningar och en förståelse.

– Det är ett stort jobb vi gjort på den sidan också. Vi har pratat om att det här är framtidens Sundsvall, en vision för framtiden. Vi har sagt att det kommer att vara stökigt en stund i början men att det blir fint när det är klart, säger Peter Nylén.

Poängen är att visa visionen och möjligheterna, inte bara att det ska grävas en grop. Peter menar att det gäller att få de berörda att kika över gropen och se framtiden på andra sidan.

– Man ska aldrig underskatta informationen. Information till alla parter. Vi har använt radiospottar, vi har knackat dörr, vi har skickat informationsblad och vi har pratat med näringsidkare. Vi har också haft en bra dialog med media. Allt för att de ska få förståelse för det vi håller på med. Det tycker jag är viktigt att ha med i såna här stora infrastrukturprojekt.

Annons Wateraid