Annons Kamstrup 2024

Gammal och ny undervisningsteknik möts när elevernas mobiler filmar inne i den fysiska modellen.

Centrum för kunskap och eftertanke

Cirkulation 4/15

Malmös nya kretslopp- och kunskapscentrum Kretseum öppnade i vintras. Under försommaren har också Hyllie Vattenpark utanför blivit helt färdig. VA Syd är en av de drivande aktörerna i satsningen.

Text/Erik Winnfors Wannberg

Resan genom ett framtida kretsloppsanpassat Malmö börjar på landet utanför staden. I en inflygning sveper kameran över landskapet för att sedan gå ned under mark och filma grundvattenbrunnar. Kameran går upp igen och vi flyger in mellan husen i staden. Gröna tak, solfångare och lokala vindkraftverk glider förbi. Vi får till och med en glimt av oss själva genom ett fönster i ett höghus innan kameran går ned under mark igen och visar den underjordiska staden. Resan avslutas vid reningsverkets utsläpp i Öresund där vi följer ledningen ut i havet.

När filmningen är avslutad är det bara att öppna luckan till modellen över det framtida Malmö, sträcka in handen och ta loss sin mobiltelefon från traversen som går i taket på modellen. Var och en får sin egen film över kretsloppsstadens möjligheter.

– Att producera materialet har varit en resa i sig. Vi har frågat oss vad det är för budskap vi har och vad vi vill ge ungdomarna, berättar Amanda Haux, pedagog vid VA Syd som ansvarar för verksamheten i Kretseum.

Det pedagogikcentrumet kom att handla om är att ge ungdomarna en upplevelse, en upplevelse som inte är färdig utan där de besökande själva måste komma fram till en del av svaren.

När Cirkulation är på besök kommer elever från Boukefs Privatskola i Malmö till Kretseum. Utställningen är till stor del uppbyggd runt digital teknik. Skärmar kommer ned från taket, stora pekskärmar finns som bord i lokalen och små vanliga pekdatorer används i en avslutande del av besöket. Det enda fysiska är modellen över Malmö som är inglasad och täcker en stor del av en av väggarna. Besöket bygger också på en film i en sal med en rund filmduk som omsluter besökarna i en halvcirkel. Filmproduktionen har krävt mycket tanke.

– Först var vi inne på ett spår med filmen som var väldigt undervisande men det ändrade vi. Nu är det en film som är mer öppen, där vi visar dels en hållbar och dels en icke hållbar värld, säger Amanda Haux.

Filmen ska ge inspiration och väcka tankar. Amanda är intresserad av pedagogik med en bakgrund som NO-lärare med miljöinriktning. Förutom läraryrket har hon tidigare arbetat med Vattenhallen Science Center i Lund.

– Ungdomar vill vara med i utställningen och inte få allt färdigtänkt. Även om vi också naturligtvis förmedlar ett budskap, förklarar Amanda Haux innan sjätteklassarna kommer.

Det är för övrigt de yngsta besökarna som tas in. Kretseum är tänkt för klasserna sex till nio i grundskolan och är kopplad till skolans läroplan. Allt är anpassat till lite äldre elever när det gäller språk, höjder på bord och utformningen av filmen, som har en åldersgräns. Man tar även emot en del vuxna grupper, till exempel SFI-elever.

Yngre elever kan, såväl som äldre, använda Hyllie vattenpark som ligger utanför dörren, tills de har åldern inne. I den helt nyinvigda vattenparken, som ligger vid foten av Hyllie vattentorn, finns tio robusta experiment där besökarna utan handledare kan testa till exempel Archimedes skruv och lagen om kommunicerande kärl.

Gänget sjätteklassare för dagen är en liten grupp på bara 14 elever, men det går att ta emot upp emot 30 elever samtidigt. De samlas utanför dörrarna och släpps in av Amanda i samlad trupp till entréhallen. Utställningshallen är släckt och glasdörrarna dit in är stängda. Det blir en effektiv sluss där ungdomarna kan komma i ordning inför besöket.

Annons Abonnemangspaket Abonnemangspaket

– Det ska vara lite mystiskt, säger Amanda Haux innan hon öppnar ytterdörrarna.

Amanda hälsar klassen välkommen och berättar vad som ska hända under två-timmarsbesöket. Det första som möter besökarna när glasdörrarna väl går upp är åtta skärmar med bilder i mörkret.

– Vi ska på vernissage, säger Amanda.

Motiven zoomar sakta ut, de tecknade bilderna är inte vad de verkar vara. Bilderna ser oskyldiga ut men när de zoomas ut blir omgivningarna runt motiven och människornas miljöpåverkan synliga. Ett exempel är bilden av ett isbjörnspar. När bilden zoomas ut syns att isbjörnarna står i en monter på ett museum. Bilden fortsätter utåt och i montern bredvid blir en utdöd dront synlig. När bilden fortsätter utåt blir en tredje museimonter synlig, där står en människa…

Amanda går runt bland eleverna som får diskutera vad de ser. Tolkningarna av bilderna står eleverna för.

Efter konstutställningen och diskussionerna väntar filmsalen. Eleverna får stå inne i den halvcirkelformade filmduken och omslutas av filmen. Filmen bygger upp bilder av två världar. En kretsloppsanpassad och en där miljöresurser exploateras hårt. Det är inte uppenbart för betraktaren riktigt vad som är bra och vad som är dåligt. Även här finns utrymme för diskussion efteråt om hur eleverna tolkade olika scener. Sekvenserna med disco och skateboard är de eniga om. Det är bra sätt att använda energi. Det är nyttigt och man gör det tillsammans, ett sätt att problematisera elförbrukning och konsumtion.

Efter inledningen blir det friare engagemang från eleverna när de kan välja på att studera och filma i framtidsmodellen över Malmö eller använda de interaktiva borden i utställningshallen. Lektionen avslutas med en samlande del där eleverna får svara på frågor och sammanställa sin egen statistik via pekdatorer. Återigen val; vad är viktigast för er? En flygresa till London, att äta kött, ha smartphone eller nya jeans? Följdfråga; vad släpper ut mest växthusgaser under en livscykel? Flygresan, biffen, mobilen eller brallorna? Eleverna skapar egen statistik för gruppen och får diskutera konsekvenserna av sina val.

Så har den sista mobilen också plockats ut ur traversen i modellandskapet och eleverna från Boukefs privatskola kan trava ut i solen utanför Kretseum igen.

Kretseum ligger nära Hyllie Station i det nya expansiva Hyllieområdet, mellan Malmömässan och Hyllie vattentorn. Invigningen var den 14 januari och den tillhörande Hyllie Vattenpark invigdes sista veckan i maj. Amanda Haux anställdes i april 2014 för att vara med och arbeta fram konceptet. Nu återstår att förankra Kretseum i Malmös skolor.

– Lärare är en jätteviktig målgrupp, säger Amanda Haux och berättar att det är ett par lärardagar inplanerade i augusti för att lärare ska kunna komma och se vad Kretseum kan erbjuda för komplement i undervisningen.

Förutom VA Syd så är Malmö Stad, avfallsbolaget Sysav samt Eon delaktiga i Kretseum och disponerar lokalerna men än så länge är det bara VA Syd som arrangerar skolbesök. Hyllie Vattenpark har byggts av VA Syd och Malmö Stad.

Investeringen för hela anläggningen, byggnad och utställning, var 22,5 miljoner kronor.

Annons Wateraid